Anchorman 2: The Legend Continues

Een aantal jaar na de gebeurtenissen in Anchorman is Ron Burgundy dan toch getrouwd met Veronica en hebben ze beiden een mooie baan op televisie. Hij wordt echter ontslagen en raakt vervolgens in een totale depressie waardoor hij moet scheiden van zijn vrouw. Als hij het aanbod krijgt om te gaan werken voor een nieuwe nieuwszender verzamelt hij zijn oude team weer om zich heen. De concurrentie blijkt heftig, maar met een nieuw format weet Ron zich terug vechten tot het meest populaire programma op de Amerikaanse televisie. Zijn ego is wederom dusdanig groot dat hij zijn vrienden van zich vervreemd.

Anchorman: The Legend of Ron Burgundy (2004) is wat mij betreft een van de beste komedies van het eerste decennium. Het is bovendien verreweg de beste rol die Will Ferrell heeft neergezet. Mijns inziens had men moeten proberen minder dan tien jaar tussen beide films te laten vallen. De verwachtingen bij de liefhebbers waren nu torenhoog. Zo hoog zelfs, dat het vervolg eigenlijk alleen maar kon tegenvallen. Het niveau uit 2004 wordt vanzelfsprekend niet meer bereikt, maar toch weet The Legend Continues prima te vermaken.

De kracht zit hem met name in de diverse zeer unieke en typische karakters die deze film bevat. Naast Ron Burgundy zelf is zijn crew zo gestoord als maar kan, wat voor de nodige komische noten zorgt. Ik vind het sterk dat politieke correctheid totaal niet op de agenda van de schrijvers staat. Zo is deze film bijvoorbeeld doorspekt met allerlei -meestal behoorlijk geslaagde- negergrappen. Het sentimentele subplotje over het zoontje van Burgundy had dan juist weer achterwege gelaten mogen worden. Ach, al met al is het niet het niveau van The Legend of Ron Burgundy, maar dat had ik ook niet verwacht. Ik neem genoegen met dit vermakelijke vervolg.

Besproken versie

Distributeur: Universal Pictures Benelux
Medium: Blu-Ray (tevens verkrijgbaar op DVD)
Speelduur: 110 minuten
Extra's2 Gag Reels; 2 Line O Ramas; Auditions; Behind the scenes; Behind the scenes: Newsroom; Benefit For 826LA: “Spoiler Alert”; Castle table reads; Deleted Scenes; Extended/Alternate Scenes; Feature Commentary: Adam McKay, Judd Apatow, Will Ferrel, Steve Carell, Paul Rudd and David Koechner; Previsualizations
Releasedatum: 4 juni 2014

6 7 7 4 6.5

- Monty Python and the Holy Grail (humor / fantasy : 10)