Borg vs McEnroe

Sportfilms rond iconische sporthelden: veel regisseurs voelen zich geroepen, weinigen zijn uitverkoren. De Zweedse regisseur Janus Metz Pedersen behoort tot de uitverkorenen: zijn film rond de rivaliteit tussen de tennisidolen Björn Borg en John McEnroe behoort tot de beste sportfilms uit de recente filmhistorie.

Borg vs McEnroe

Pedersen begon zijn carrière als researcher, en dat is te merken. Terwijl veel filmers hun best doen om het bestaande beeld van hun idool te bevestigen, spitte Pedersen het hele leven van Borg om, op zoek naar details die een nieuw licht op de legendarische sportman konden werpen. Borg geldt als het ultieme 'ijskonijn': een sporter die nooit enige emotie toonde. Dat maakte hem tot de complete tegenpool van zijn grote rivaal John McEnroe, het opgewonden standje dat kon ontploffen omdat op het dak van het stadion neergestreken duif hem uit de concentratie haalde. Pedersen ontdekte echter dat ze in feite zielsverwanten waren: als kind had Borg te maken gehad met woedeuitbarstingen, maar zijn trainer, Lennart Bergelin, had hem geleerd om zijn woede te beteugelen. Borg en McEnroe waren beiden andrenalinejunkies, maar ze kanaliseerden hun overtollige energie op verschillende wijze.

Het scenario springt regelmatig heen en weer in de tijd, maar gebruikt de beroemde finale van Wimbledon in 1980 als rode draad voor de vertelling, en dat pakt goed uit. Borg heeft in 1980 het toernooi vier keer gewonnen en gaat voor een vijfde opeenvolgende titel, een absoluut record. Maar hij zal moeten afrekenen met de opkomende ster John McEnroe, die volgens veel kenners gedoemd is om Borg op te volgen als beste tennisser ter wereld. Voor Borg is dat een nieuwe situatie: hij had in zijn carrière moeilijke momenten gekend, maar had steeds de zekerheid gehad dat hij meer talent had dan zijn tegenstanders. Nu werd hij geconfronteerd met een tegenstander die even begaafd was als hij.

Borg vs McEnroe

De film telt een paar mindere momenten (zoals een nogal klungelige openingsscène, gesitueerd in Monaco) maar met name de weergave van de legendarische finale (voor velen de wedstrijd van de eeuw) is adembenemend. Bij vlagen is de spanning haast te snijden (zelfs voor wie weet hoe de wedstrijd afliep). De vertolkingen zijn verbluffend: Sverrir Gudnason is een openbaring en heeft bovendien als voordeel dat hij fysiek sterk op Borg gelijkt. Shia Labeouf heeft uiterlijk minder met zijn personage gemeen, maar is net als McEnroe een omstreden figuur met een reputatie van woedeuitbarstingen en conflicten; hij identificeerde zich blijkbaar volledig met zijn personage en speelt de rol van zijn leven.

Borg vs McEnroe is een absolute must voor tennis- èn filmliefhebbers.

7 8 8.5 7.5 8

- The Damned United (drama / sport : 7)