Star Wars: Episode I - The Phantom Menace

De planeet Naboo wordt bedreigd door de Trade Federation. De Jedi`s Qui-Gon Jinn en Obi-Wan Kenobi worden gestuurd om te onderhandelen. Dit mislukt en dus vluchten ze weg met de keizerin Padmé, om haar naar Coruscant te brengen alwaar ze de Senaat toe kan spreken. Hun ruimteschip krijgt echter pech en moet landen op de zandplaneet Tatooine. Hier ontmoeten de Jedi`s de jonge Anakin Skywalker, die zeer veel aanleg voor de force blijkt te hebben. Door het winnen van een podrace winnen ze de vrijheid van het jongetje en nieuwe onderdelen voor het ruimteschip. Aangekomen op Coruscant kan Padmé weinig meer doen, dus zal er zelf actie moeten worden ondernomen. De Jedi`s gaan weer terug en weten een leger van Gungan op de been te brengen. Deze starten een grote veldslag tegen het leger van de Trade Federation. Ondertussen moeten Qui-Gon en Obi-Wan het opnemen tegen Darth Maul, waarbij die eerste de dood vindt.

The Phantom Menace is het eerste deel uit de Star Wars serie, maar de vierde film die is uitgekomen. Dit komt doordat George Lucas in de jaren tachtig de technologie nog niet rijp genoeg achtte om deze film te verfilmen. Eerlijk gezegd snap ik dat niet helemaal, want deze film ziet er helemaal niet zo geweldig uit. Het overmatige gebruik van CGI heeft ervoor gezorgd dat The Phantom Menace er nogal nep uitziet. Hiernaast is ook het acteerwerk, zoals we inmiddels wel gewend zijn, niet bepaald om over naar huis te schrijven. Ook de toevoeging van het meest irritante Star Wars wezen ooit, Jar Jar "Pino" Binks, draagt niet bepaald bij aan deze film. Toch kan ik deze film geen onvoldoende geven omdat er gewoonweg meer dan voldoende vermaak wordt geboden. The Phantom Menace zit vol met actie, beelden van mooie planeten, oude klassieke wezens en al het andere wat we graag willen zien in een Star Wars film. Echter, er had natuurlijk veel meer in gezeten en deze film haalt het dan ook nergens bij zijn drie klassieke voorgangers.

Links naar de andere Star Wars recensies op Filmrecensies.net:

Star Wars: Episode IV - A New Hope (1977)
Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)