Batman Begins

Het is niet gemakkellijk een recensie over een film te schrijven en daarmee origineel voor het daglicht te komen, wanneer al drie andere recensenten je zijn voorgegaan. De recensie niet schrijven is in dit geval ook geen optie, daar dat conflicteert met mijn voornemen om alle films uit het betreffende genre op deze site te bespreken. Daarom opteer ik er hier voor om uit te leggen waarom ik het met twee van de drie andere recensies niet eens ben en waarom de ander ongeveer identiek is aan hetgeen ik ook zou hebben geschreven. Aan mijn eindcijfer kun je al zien wat ik bedoel.

Om te beginnen de recensie van Boobers. Van hem weet ik dat hij niet van films over superhelden houdt. Dat is de reden dat zijn recensie nogal kort door de bocht is en hij er mijns inziens niet in slaagt een overtuigende argumentatie neer te zetten waarom Batman Begins een dermate laag cijfer krijgt. Zinnig ingaan op zijn recensie is er bovendien ook niet bij, dan verlaag ik mezelf immers tot dezelfde bagger als de recensie in kwestie.

Boobleyoudee is ook niet zo te spreken over Batman Begins, maar hanteert in ieder geval een duidelijke argumentatielijn. Deze lijn volgt echter slechts een thema, zijnde een vergelijking met de Batman-films die Tim Burton regisseerde. Hoewel de films van Burton erg goed zijn en de sfeer die daarin wordt neergezet erg goed is, vind ik het persoonlijk te kortzichtig om de kwaliteit van de nieuwe Batman daarmee af te doen. Want mag een serie zich tegenwoordig niet meer ontwikkelen? James Bond is er bijvoorbeeld alleen maar op vooruit gegaan sinds ze een nieuwe acteur in huis hebben gehaald. Dit geldt wat mij betreft ook voor Batman Begins. Ik ben zeer te spreken over de vernieuwingen die ze in deze serie hebben doorgevoerd. Dat nostalgische gevoel naar Burton ervaarde ik dan ook helemaal niet.

Ten slotte hebben we nog de recensie van Yahhrrrrm en zoals je aan mijn eindcijfer kunt zien (ik zei het je al) ben ik het helemaal met hem eens. Ik kan op dit moment zelfs geen aanvullingen bedenken die ik nog zou willen doen. Verstandig als ik ben, doe ik dat dus ook niet. Volstaan met verwijzen naar andermans recensie; heerlijk!

7 6 7 6 6.5

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- Terminator 2: Judgment Day (actie / science fiction : 8.5)
- Turbo Kid (actie / humor : 8.5)
- X2 (X-Men 2) (actie / fantasy : 8)
- Natural Born Killers (actie / speelfilm : 8)

012345678910

Batman Begins
Batman Begins
Batman Begins
Batman Begins
Batman Begins
Batman Begins
Batman Begins
Batman Begins
Batman Begins

Batman Begins

Nietszeggend cliche-verhaal over hoe een persoon de superheld Batman werd. Natuurlijk voorafgaand van een training in martial arts, zoals dat altijd het geval is in dit soort films. Vervolgens een verhaaltje waarbij hij een schurk verslaat. In deze film zien wij ook hoe hij al zijn gadgets krijgt, die opzich orgineel zijn. Zoals de bat-mobiel. Maar de orginaliteit hiervan kan niet deze film toegeschreven worden, omdat het al bestond in voorafgaande films. Acteerwerk is echt slecht, vooral van Batman zelf. Effecten zijn dan nog wel redelijk. Maar de gevechten gaan zo snel, waardoor je vaak nauwelijks kan uitmaken wat er precies gebeurd. Als je de film in slowmotion afspeelt, zie je waarschijnlijk dat de effecten hiervan eigenlijk bagger zijn.

6 3 6 2 4

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobers:
- Desperado (actie : 8)
- Top 5 James Bond Films (actie / misdaad : 8)
- 48 Hrs. (actie / humor : 8)
- Blood Diamond (actie / avontuur : 7.5)
- Terminator 3: Rise of the Machines (actie / science fiction : 7.5)

Hoe beoordeelt Boobers categorie actie eigenlijk?
012345678910

Batman Begins

Het werd weer eens tijd voor een fatsoenlijke Batmanfilm en deze is zeker niet verkeerd. Zoals de titel aangeeft handelt deze episode over de becoming van Batman. Miljardair Bruce Wayne verbleef een aantal jaren in Azië op zoek naar innerlijke rust en om zijn combat skills bij te schaven. Als kind verloor Bruce zijn ouders na een gewelddadige roofoverval. Nu zweert hij hun herinnering te eren door zijn vijanden, het tuig van Gotham City, deelgenoot te maken van zijn eigen grootste angst: vleermuizen. De superheld Batman is geboren. Voor zijn vuurdoop regelt hij via Wayne Industries de nieuwste technologische snufjes. De stad dient ontdaan te worden van de psychopatische Scarecrow en de League of Shadows...

Batman Begins is de meest realistische Batman-verfilming tot dusverre. De sfeer is duister en weinig cartoonesk. De nadruk in deze film ligt op Batman en niet op de schurken. Ondanks dit is Scarecrow een vermakelijke slechterik. Bale is goed gecast voor de titelrol en brengt het er beduidend beter vanaf dan West, Clooney en Kilmer. Keaton overtreft hij echter niet. De ondersteunende cast, hoewel standaard op acteervlak, is ook wel eens slechter geweest. Nolan (o.a. Memento, The Prestige) heeft een degelijke en redelijk boeiende film afgeleverd. Wel een tikje aan de lange kant.

7 6 7 5 6.5

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Yahhrrrrm:
- RoboCop (actie / science fiction : 8)
- Natural Born Killers (actie / speelfilm : 7.5)
- Lucky, el intrépido (actie / humor : 7)
- Rapporto Fuller, base Stoccolma (actie : 7)
- Diabolik (actie : 7)

Hoe beoordeelt Yahhrrrrm categorie actie eigenlijk?
012345678910

Batman Begins

Deze nieuwste Batman breekt in ieder geval met de sterk neergaande lijn in kwaliteit die bij de laatste twee producties was ingezet. Maar denderend vond ik `m niet, met name dat ninja-geneuzel vond ik maar irritant. Maar wat ik het meest miste was het ogenschijnlijk altijd donkere gotische Gotham uit vooral de -door Tim Burton geregisseerde- eerste twee films, met zijn prachtige klassieke jaren `30-uitstraling van rondtuffende oldtimers en mannen met hoeden en lange jassen. Daardoor kan ik het moeilijk verteren dat deze film, die chronologisch aan de andere delen vooraf zou moeten gaan, zich juist bedient van een hedendaagse of zelfs toekomstige setting. Het kan aan mij liggen, maar ik kan me niet herinneren de bekende Batman Theme van Danny Elfman gehoord te hebben, en dat vind ik jammer. Ook is het een beetje goedkoop dat luchtopnames gebruikt zijn van duidelijk herkenbare landmarks in New York en Chicago. Het hele fantasykarakter lijkt verloren te zijn gegaan. Op het gebied van sfeer ben ik dus niet over deze film te spreken. De speciale effecten zijn mijns inziens wel ok, en dan vooral die tank-achtige batmobile kon me wel bekoren. Het acteerwerk is degelijk, met een behoorlijke sterrencast van mannen op leeftijd en Christian Bale is zeker geen slechte Batman. Toch blijf ik vergelijken met de eerste (twee) film(s) en dan wordt het niveau van Michael Keaton als Batman en Jack Nicholson en Danny DeVito als de slechteriken Joker en Penguin niet gehaald.

7 6 4 4 5.5

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobleyoudee:
- Lola Rennt (actie / misdaad : 7.5)