10 Cloverfield Lane

Michelle heeft het uitgemaakt met haar vriendje. Ze zit in haar auto, op weg naar een nieuwe verblijfplaats, als ze plotseling een ernstig ongeluk krijgt. Enige tijd later wordt ze vastgebonden wakker in een ondergrondse bunker. Eigenaar Howard zegt haar dat er buiten een virus rondgaat dat iedereen doodmaakt. Ze heeft dus geen andere keuze dan hier te blijven. Maar is Howard wel te vertrouwen en vertelt hij de waarheid? En wie is die andere inwoner, Emmett, van de bunker precies?

In 2008 verscheen de scifi-horror film Cloverfield. Deze prent maakte gebruik van het principe van de found footage, maar dat concept is in deze spirituele opvolger weggelaten. Eigenlijk zit de enige referentie hem in de laatste tien minuten, maar meer kan ik daarover niet vertellen zonder de gehele clou weg te geven. Overigens is het de bedoeling dat er nog veel meer films gaan verschijnen in de Cloverfield franchise, allemaal gerelateerd aan elkaar zonder daadwerkelijk pre- of sequels te zijn.

10 Cloverfield Lane is een uitstekende film voor de eerste anderhalf uur. Hoewel het tempo naar mijn smaak iets te laag ligt, is de onderlinge spanning tussen de drie hoofdpersonen ook bij de kijker voelbaar. Vooral John Goodman weet zijn rol goed neer te zetten, waarbij je continu twijfelt over zijn motieven. Wat mij betreft had de film na die negentig minuten mogen stoppen, want het einde gaat helemaal mank. Zoals gezegd doe ik hier geen spoilers, dus zul je het zelf moeten bekijken. Tot dat moment scoort 10 Cloverfield Lane een dikke 7, maar de laatste loodjes brengen dat wat omlaag.

6 6 7 5 6

- Braindead (horror / humor : 8.5)
- The Evil Dead (horror : 8.5)