Hardcore Henry

Een kerel wordt wakker in een zeppelin met protheses aan zijn lichaam. Een vrouw die beweert zijn vrouw te zijn vertelt hem dat hij Henry heet, waarna het luchtschip wordt aangevallen door criminelen. Henry en Estelle weten te ontkomen, maar zij wordt niet snel daarna ontvoert. Met behulp van de vreemde Jimmy gaat Henry op jacht door Rusland om zijn vermeende vrouw terug te halen uit de handen van crimineel Akan en zijn trawanten.

De Russisch-Amerikaanse actiefilm Hardcore Henry is een van de eerste speelfilms die volledig in eerste persoon (first-person) is opgenomen. Met behulp van GoPro camera's wordt het gevoel van een shootergame opgewekt. Doordat de actie ook veelvuldig is en het bloed rijkelijk vloeit is men in die opzet goed geslaagd. Er zit weinig lucht in deze film, een nieuw gevecht breekt alweer uit voordat het vorige over is, dus verveling zit er niet in. Grafisch werkt de opzet bovendien uiterst goed, hoewel knipwerk in een prent als deze minder goed werkt dan in een conventionele speelfilm.

Qua verhaal en setting doet Hardcore Henry denken aan de gemiddelde Jason Statham film, die hier prima de hoofdrol had kunnen vertolken. Henry zelf blijft overigens de gehele film anoniem - hij kan ook niet praten - waardoor je niet echt met zijn avonturen kunt meeleven. Komt nog bij dat de tegenstanders nogal inwisselbare figuren zijn en dat hun motieven nooit echt duidelijk worden. Op dat gebied laat Hardcore Henry de nodige punten liggen. Met zijn nieuwe filmtechniek weet men hier echter toch een interessante film te maken. Het is te hopen dat deze gimmick niet mainstream wordt - zoals 3D - en daardoor volledig uitgemolken raakt.

8 5 6 7 7

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- Terminator 2: Judgment Day (actie / science fiction : 8.5)