Captain America: Civil War

Doordat er bij de strijd in Sokovia vele onschuldige burgerslachtoffers zijn gevallen, besluiten de Verenigde Naties dat de vrijblijvende macht van SHIELD en de Avengers moet worden ingeperkt. Deze zogenaamde Sokovia Accords leiden tot een tweestrijd binnen het team van superhelden, waarbij Iron Man en Captain America ieder een eigen kamp vormen. Terwijl er onderling geruzied wordt is een oude bekende van de Avengers bezig met een plan om een groep gebrainwashte, ingevroren supersoldaten tot leven te wekken.

Het is niet aan te raden deze derde Captain America film te kijken zonder enige voorkennis op te doen. Mijn advies is om eerst The Winter Soldier (2014) en Age of Ultron (2015) aan te zetten. Dat helpt om een heleboel puzzelstukjes op zijn plaats te laten vallen en zal bijdragen aan het kijkgenot. Voor mijzelf was het alweer even geleden dat ik deze beide films heb gezien, dus ik heb regelmatig het web moeten raadplegen om te achterhalen hoe een en ander ook alweer precies in elkaar steekt.

Hoewel deze film officieel de derde in de Captain America reeks is, had de titel net zo goed The Avengers deel drie kunnen zijn. Het volledige team van Marvel helden is immers aanwezig en wordt bovendien nog eens uitgebreid met een aantal nieuwe superhelden. Zo zien we zelfs Spider-Man voorbij komen. Positief hieraan is dat Marvel nadrukkelijk een zich ontwikkelende verhaallijn doorheen zijn prenten maakt: Civil War is inmiddels reeds de dertiende film in de Marvel Cinematic Universe (MCU).

Civil War doet iets nieuws. In plaats van een sterke (buitenaardse) tegenstander die op het eind van de film een half uur lang bevochten wordt, licht de hoofdmoot hier op de onderlinge strijd. Dat leidt tot vele gave gevechten, vaak vuist op vuist, die in de regel een mooie choreografie kennen. Het is wat anders dan het geschiet met lasers en magische krachten waarvan bijvoorbeeld de laatste X-Men films zo'n last hebben. Ook het feit dat hiermee de karakters van de superhelden verder worden uitgediept - oppervlakkig weliswaar - duidt op een positieve doorontwikkeling van het genre.

Toch weet Civil War mij niet helemaal te grijpen. Toen de film was afgelopen had ik niet het idee dat er naar een echt lekker climax was toegewerkt. Ook het complexe verhaal had voor mij niet zo nodig gehoeven. Meest storend vond ik echter het ogenschijnlijke gemak waarmee een club vrienden elkaars grootste vijanden wordt om vervolgens binnen no time weer BFFs te worden. Waarom Iron Man en Captain America precies zo anders denken over de Sokovia Accords blijft een beetje zweven, hetgeen nog meer geldt voor de figuren die voor een van beide kampen kiezen.

Kort samengevat ben ik lichtelijk teleurgesteld in deze film die het juist op vrijwel alle vlakken goed doet. Voor de toekomst denk ik echter dat het nodig was een film als deze te maken. Hopelijk leidt dit tot een positieve doorontwikkeling van de MCU.

8 6 6 5 6.5

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- Terminator 2: Judgment Day (actie / science fiction : 8.5)