Suicide Squad

Om hen moverende redenen richt een Amerikaanse geheime dienst een elite-eenheid in, bestaande uit criminele superhelden. Deze figuren zitten momenteel allemaal nog in het gevang, maar mogen vrij als ze beloven mee te werken. Er is namelijk een oude Zuid-Amerikaanse tovenares die samen met haar broer en leger van wezens de aarde aan zich wil onderwerpen. Samen met een officier wordt het gezelschap gedropt in de stad, alwaar ze fikse tegenstand moeten dulden.

De Suicide Squad is een groep van antihelden, in stripvorm uitgegeven door DC Comics vanaf de jaren vijftig. Er komt werkelijk een shitload aan superhelden voorbij, waardoor deze film zich nadrukkelijk presenteert als onderdeel van het DC Universe. Naast alle antihelden zien we bijvoorbeeld ook nog Batman en The Flash voorbij komen. Het valt wel op dat, net als die andere grote DC film van dit jaar (Batman v Superman), men er bij deze studio niet in slaagt om memorabele films te maken. Dit in tegenstelling tot de films van Marvel, die succes na succes laten zien.

Het schijnt bij Suicide Squad een groot rommeltje te zijn geweest in de opnamestudio. Dat is aan alles in deze film te merken. Het verhaal is inspiratieloos en bovendien enorm chaotisch. Na het voorstellen van de hoofdrolspelers is er binnen twee minuten een slechterik die gestopt moet worden. Vervolgens wordt een nieuwe held geïntroduceerd die twee seconden later alweer doodgaat. De tegenstanders zijn ook nog eens enorm generiek en nietszeggend, waardoor het voor geen meter boeit of de missie van de Suicide Squad slaagt of niet.

Gelukkig zijn er wel wat positieve puntjes te noemen waardoor deze film niet de boeken ingaat als de allerslechtste superheldenfilm ooit. Zo is een aantal van de karakters uit de squad uitermate genietbaar. Will Smith zet bijvoorbeeld een badass karakter neer met goeie oneliners. Ook Jared Leto doet het, tegen alle verwachtingen in, alleraardigst als nieuwe Joker. De echte ster van de film is echter Margot Robbie als Harley Quinn. Niet voor niets is zij het karakter waar de fans het meest naar uit zagen en zij maakt deze verwachtingen waar. De combinatie van gestoord, sexy en humoristisch komt bij haar uitstekend uit de verf.

Toch overheerst achteraf de teleurstelling. Op papier heeft men goud in handen met de verfilming van deze franchise. De waarheid is helaas anders. Opvallend is dat Suicide Squad ook grafisch enorm teleurstelt, met veel vage en donkere beelden. Alsof de ruzies op de set alleen niet voldoende waren en men er bewust voor heeft gekozen een minderwaardige film te maken. Gemiste kans wat mij betreft.

5 5 7 5 4.5

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- Terminator 2: Judgment Day (actie / science fiction : 8.5)