Rogue

Rogue was in 2007 de opvolger van de verrassende hitfilm Wolf Creek van regisseur Greg Mclean. Het succes van die productie, betekende een grote stimulans voor de Australische horrorfilm. Wolfcreek was gesitueerd in het woestijnachtige binnenland, en de moordenaar van dienst was een psychopaat. Rogue heeft een heel andere setting en ook een heel ander soort killer: de film speelt zich af in het vochtige hoge noorden, en de moordenaar is een vijf meter lange zoutwaterkrokodil.

Het verhaal is vrij eenvoudig: een Amerikaanse journalist, gespecialiseerd in sensationele reisreportages, sluit zich aan bij een groep toeristen voor een uitstapje in het Kaduka National Park, in de hoop één van de krokodillen te kunnen fotograferen die in het park leven. De krokodil die voor de lens opduikt, blijkt echter veel vraatzuchtiger dan voorzien ...

In tegenstelling tot het kleinschalige Black Water, dat in hetzelfde jaar werd uitgebracht en een vergelijkbaar verhaal vertelde, was Rogue een productie met een ruim budget. De kritieken waren positief, maar het publiek bleek niet geïnteresseerd in croc-horror: zowel Black Water als Rogue flopten. De film deed het beter op DVD en Video On Demand, mede doordat de acteur Sam Worthington vlak daarna, dankzij Avatar, uitgroeide tot een wereldster. Zijn rol in Rogue is vrij klein maar wel opmerkelijk: hij speelt de voormalige vriend van de gids (Mitchell), een ware etterbak die er plezier aan beleeft om de uitstapjes van zijn ex te bederven. Uiteraard weet de croc wel raad met dat soort kwelduivels.

De opnames werden op adembenemend mooie locaties geschoten en de special effects waarmee de croc tot leven wordt gewekt, zijn redelijk overtuigend. Er zijn wat suffige scènes met veel gepraat, maar het slot - in het hol van het beest - is razend spannend. Een probleem is dat je al snel weet wie het einde van de film niet zal halen. Wie zoet is overleeft, wie stout is, is lekkers (voor de croc). Hap, slik, weg.

7 6 7 6 6.5

- Halloween (horror : 8)
- Jaws (horror / fantasy : 7.5)