Prom Night (2008)

Een remake van het hier onlangs besproken Prom Night uit 1980, maar let wel: het een zogenaamde remake in-name-only: de titel is gelijk, maar het verhaal wijkt sterk af van het origineel.

Enkele jaren geleden was de teenager Donna Keppel getuige van een moordpartij waarbij haar ouders en jongere broertje werden afgeslacht door een seriemoordenaar genaamd Richard Fenton. Donna zit nu in het examenjaar en bereidt zich voor op het hoogtepunt van het jaar, de prom night. Terwijl ze op weg is naar het feest, loopt bij de plaatselijke politie het bericht binnen dat Fenton is ontsnapt uit de psychiatriscehe kliniek waarin hij werd behandeld ...

Prom Night flopte in 2008 dramatisch, maar omdat sommige acteurs zoals Schaech en (vooral) Elba inmiddels de nodige bekendheid genieten, kreeg de film een nieuwe kans via Video on Demand, en was daar verrassend succesvol. Het grootste minpunt is de voorspelbaarheid: Veel films in dit genre zijn verkapte whodunits, die ons laten raden naar de identiteit en motieven van de moordenaar. In Prom Night weten we vanaf het eerste moment hoe de vork aan de steel zit en verrassingen blijven uit; de film kabbelt maar wat voort, van het ene slachtoffer naar het andere. De sluip- en steekpartijen zijn bekwaam, maar zonder veel fanatasie in beeld gebracht.

Toch is de film niet zo slecht als vaak wordt beweerd. De actrices die voor tieners spelen zijn (zoals gebruikelijk) twens, maar ze zijn redelijk goed gekozen en Johnathon Schaech is een overtuigende psychopaat. In sommige scènes lijkt hij verdacht veel op Charles Manson. Idris Elba, als de politie-inspecteur, is in alle opzichten aan hem gewaagd. Elba werd een bekend gezicht aan beide zijden van de oceaan dankzij rollen als de gangster Stringer Bell in de Amerikaanse reeks The Wire en DCI Luther in de gelijknamige Britse politiereeks. Hij werd ook al genoemd als de volgende Bond (waardoor hij de eerste 'zwarte' Bond zou kunnen worden).

6 7 5 3 5

- Halloween (horror : 8)
- Jaws (horror / fantasy : 7.5)