Waltzes from Vienna

Johan Strauss jr. wordt door zijn vader gedwongen een carrière buiten de muziek te volgen. Daarom werkt hij in een bakkerij, waar hij verliefd wordt op de mooie Rasi. Muziek is echter nog steeds zijn grote passie en Rasi mag daar buiten werktijden volop van genieten. Gravin Helga von Stahl hoort bij toeval Strauss' muziekkunsten en vraagt hem een wals voor haar te schrijven. Terwijl Strauss hard werkt aan An der schönen blauen Donau wordt Rasi jaloers op haar geliefde.

Wat was ik blij toen deze film was afgelopen. Zelfs de korte speelduur van 81 minuten leek in dit geval een eeuwigheid te duren. Dat komt doordat deze film van Alfred Hitchcock werkelijk niets te bieden heeft aan de kijker. Wellicht is het minder erg als je groot fan bent van Johan Strauss (jr. of sr.), maar dat is deze recensent niet.

Waltzes from Vienna, ook wel Strauss Great Waltz genaamd, is Hitchcocks enige musical / muziekfilm. Het is gebaseerd op een paar jaar eerder uitgekomen echte musical, maar Hitchcock heeft grote vrijheid genomen in presentatie van het verhaal en de muziek. Hij heeft zelf in interviews aangegeven dat hij deze film maakte op het dieptepunt van zijn carrière. Enige reden dat hij op de regiestoel ging zitten is omdat hij dat jaar niks anders te doen had.

Oubolligheid troef, zo zou ik Waltzes from Vienna vooral willen typeren. De film opent met diverse kluchtscènes en weet dat niveau vrijwel de gehele speeltijd vast te houden. Het is eerder huilen met de pet op dan dat er ook maar een moment om gelachen kan worden. Dit is typisch een film die de tand des tijds niet heeft doorstaan. Ook tachtig jaar geleden is deze film niet positief ontvangen, nu kan deze eigenlijk gewoon niet meer. Waltzes from Vienna is de slechtste van Hitchcock

4 6 3 5 3

- Turks fruit (romantiek / erotiek : 7)
- Ôdishon (Audition) (romantiek / horror : 6.5)