Over the Edge

New Grenada is een geplande stad midden in de woestijn. Het is de Amerikaanse equivalent van de Vinex waar kort gezegd geen donder te beleven valt. Vooral de lokale jeugd verveelt zich de pleuris en houdt zich voornamelijk bezig met drank, drugs en vandalisme. Na een aantal incidenten besluit de politie met steun van vele ouders de teugels nog wat strakker aan te halen: het jongerencentrum wordt gesloten en er wordt een avondklok ingesteld. Voor de jongeren is dat de druppel die de emmer doet overlopen en ze besluiten keihard te gaan rellen.

Over the Edge is opgenomen met een sloot onbekende acteurs door een beginnend regisseur. Het resultaat mag verbluffend genoemd worden, want nergens valt op dat hier met beginnelingen wordt gewerkt. Van hen zou Matt Dillon overigens doorbreken tot de a-list; van de rest van de cast werd nooit meer iets vernomen.

Bij verschijnen waren de reacties op Over the Edge niet mals. Er was weinig sympathie voor de subversieve handelingen die de jeugd in deze film tentoonspreid. Jongeren waardeerden deze film echter een stuk meer, wat er ook voor zou zorgen dat er inmiddels sprake is van een aardige cultstatus. Beroemdste fan is ongetwijfeld Kurt Cobain, die zei dat Over the Edge zijn persoonlijkheid mede heeft bepaald. Ook de videoclip van Nirvana's Smell Like Teen Spirit heeft hier zijn inspiratiebron gevonden.

Tja, onder de juiste mensen dus superlatieven genoeg over deze film. En die kan ik enkel onderschrijven. Dit was mijn eerste kennismaking met Over the Edge, maar ik weet vrij zeker dat als ik hem in mijn jeugd had gezien dat het mijn lijstje van beste films ooit zou hebben gehaald. De vertelling is doodeenvoudig, maar weet continu te boeien. De karakters van de jongeren zijn geloofwaardig en hun frustratie is volledig terecht. Het verhaal wordt ook met voldoende humor gebracht, waarbij de balans komedie/drama perfect in evenwicht is. Dikke aanrader voor onze gefrustreerde jeugd en daarnaast ook voor iedereen die wil genieten van een bovenvermakelijke coming of age film.

6 7 9 9 8

- A Bronx Tale (misdaad / drama : 7.5)
- De Dominee (misdaad / drama : 7)