The Dark Knight Rises

Blijkbaar is dit de laatste film in de Batman trilogie van Christopher Nolan. Nooit geweten dat het drie films zouden worden, maar het verklaart in ieder geval de aftrap van The Dark Knight Rises.

Een aantal jaar na The Dark Knight heeft Bruce Wayne zich teruggetrokken uit het normale leven en leeft hij als een kluizenaar. Ondertussen is Gotham City een brave stad geworden zonder criminaliteit. Wat niemand weet is dat er in de riolen een man zit die met behulp van andere ontevredenen de burgerlijke stad in anarchie wil werpen. Deze brute gast, Bane genaamd, weet al snel alle agenten uit te schakelen, waardoor hij bijna vrij spel krijgt. Ook kaapt hij een atoombom en dreigt daarmee de stad op te blazen. Tijd dus voor Batman om opnieuw orde op zaken te stellen. Deze keer krijgt hij daarbij hulp van Catwoman (en een beetje van een zekere Robin).

The Dark Knight Rises

Ik zal hem er maar meteen ingooien: The Dark Knight Rises valt een beetje tegen. Nee, natuurlijk is het geen slechte film. Daarvoor heeft Nolan te veel ervaring opgedaan met twee eerdere films en kan hij bovendien vertrouwen op een cast van zeer solide acteurs. Het zit hem ook niet in de special effects of het geluid, wat allemaal prima in orde is. Zelfs de lange speelduur van bijna drie uur kan ik nog wel vergeven. Er zijn mijns inziens globaal drie zaken waar het aan schort in deze actieprent.

Ten eerste heeft men geprobeerd een heleboel verhaallijnen bij elkaar te brengen. Zo veel zelfs, dat het niet lukt ze allemaal goed uit te werken. Dit geeft de indruk van een film die nog niet af is. Voorbeelden zijn het ontslag van butler Alfred dat nogal uit de lucht komt vallen en de zeer plotselinge staat van beleg in de stad. Volgens mij was er beter voor minder subplots gekozen en was de hoofdlijn beter uitgewerkt. Meer focus is dus gewenst.

The Dark Knight Rises

Ten tweede vond ik in deze film Gotham City wel overduidelijk New York zijn. Er was niks eigens aan de stad. Je ziet de wolkenkrabbers en bruggen die bekend zijn. Gotham City is opeens veranderd in Manhattan. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? In The Dark Knight vormde Chicago het decor en dat kwam een stuk beter over omdat de stad minder bekend is. Jammer vond ik ook dat de stad zo saai aandoet. Qua decors komt het over als welke andere actiefilm die zich in New York afspeelt dan ook. Daar had meer ingezeten.

Ten slotte de grote tegenstander Bane. Hij is echt heel erg cool gecast. Gaaf uiterlijk, passende stem. Maar waarom zijn de actiescènes tussen Batman en Bane zo ontzettend saai? Ze doen niets anders dan op elkaar inbuiken. Een standaard fist fight dus, zonder enige inventiviteit. Jammerdebammer, maar daar was ook veel meer van te maken.

Zoals ik al zeg is The Dark Knight Rises geen slechte film. Waarschijnlijk is het zelfs een van de beste actiefilms van het jaar. Maar de hype is niet terecht. Het is een minder goede film dan beide voorgangers. Die waren dan ook voortreffelijk, dus in die schaduw staan is geen schande. Maar het einde van de triologie eindigt wat mij betreft toch een beetje in mineur.

8 7 6 6 6.5

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- Terminator 2: Judgment Day (actie / science fiction : 8.5)