Leviatán (Monster Dog)

Popster Vince Raven (gespeeld door shockrocker Alice Cooper) heeft een nieuwe hit nodig. Zijn muziek is immers aardig lafjes geworden en er moet weer wat pit worden toegevoegd. Daarom gaat hij met zijn crew naar het landhuis van zijn overleden vader om een nieuwe video op te nemen. De lokale sheriff waarschuwt hen echter dat een groep wilde honden een aantal dodelijke slachtoffers heeft gemaakt in het dorp. Twintig jaar geleden gebeurde er iets vergelijkbaars en bleek Vince’s vader een weerwolf te zijn die de honden tegen de mensen gebruikte. De vader is hierop destijds publiekelijk gelyncht. Nu men weet dat de zoon terugkeert vermoedt men wederom een verband met de moorden. Is Vince een weerwolf of niet?

Aardig jaren tachtig sfeertje dat hier wordt neergezet. Het is leuk om Alice Cooper in een film te zien spelen, hoewel hij zelf later heeft toegeven deze rol enkel voor het geld te hebben aangenomen en zichzelf absoluut niet als een echte filmacteur te zien. In de Engels gesproken versie die ik bekeek spreekt Cooper zijn eigen stem niet eens in. Of dat in de originele Spaanse versie wel het geval is weet ik niet.

Monster Dog is echter een horrorfilm die wel heel gemakkelijk de clichés van het genre afloopt. Er zijn dan ook weinig originele elementen te vinden. De speelduur van nog geen vijf kwartier maakt het geheel echter prima te verdragen. De vreselijke nummers die Cooper zingt (de begintune van ruim drie minuten komt zelfs twee keer volledig voorbij) kun je het beste doorspoelen, want daar is geen lol aan te beleven. Geinig detail: voor de filmmuziek zijn fragmenten uit Dick Maas’ De Lift gebruikt. Al met al geen hoogvlieger in het genre, maar best te doen voor een keertje.

5 5 5 3 5

- Braindead (horror / humor : 8.5)
- The Evil Dead (horror : 8.5)