Micky en Mallory Knox hebben allebei een vervelende jeugd achter de rug, vol met allerlei mishandelingen. Bij puur toeval vinden ze elkaar en dat is het begin van een nieuw leven. Pas getrouwd gaan ze op een tour door Amerika waarbij ze zoveel mogelijk mensen vermoorden. Beide personen zijn totaal instabiel en neurotisch en dat zorgt ervoor dat ze het slechte achter het moorden niet zien. De score na drie weken is dan ook 52 doden. Een avondje paddo`s en een overnachting bij een indiaan gooit echter roet in het eten voor het zieke stelletje. Ze worden gebeten door een ratelslang en moeten antidote hebben. Hierdoor worden ze helaas opgepakt door de politie.
Al tijdens hun moordtour hebben Micky en Mallory een trouwe schare fans opgebouwd. Velen hiervan vinden de twee Knox`s nog cooler dan Charles Manson, dus dat wil heel wat zeggen. Het tweetal eindigt in een zwaarbewaakte gevangenis waar hun ontspoorde gedrag niet eindigt. De irritante tv-presentator Dale wil een interview afnemen met Micky, maar tijdens dit gesprek breken er gigantische rellen uit in de gevangenis. Micky ziet dit als een poging tot hereniging met Mallory en gaat met geweren en camera-team op zoek naar zijn vrouwtje. Er wordt nog veel geslacht in de gevangenis, maar het koppel weet te ontsnappen met Dale, waarna ze zorgen voor een spetterend einde aan zijn live-interview.
Natural Born Killers is een soort van aanklacht tegen de media. Deze worden hier geportreteerd als totale sensatiezoekers, waar natuurlijk zeker een kern van waarheid in zit. Kijkcijfers is het enige dat telt en het maakt niet uit dat je hiervoor de meest zieke geesten exploiteert. Dit gegeven wordt in Natural Born Killers natuurlijk erg overdreven, want alles wordt wel met erg veel bloed en geweld gebracht. Veel scènes zijn op een zeer aparte manier opgenomen en vooral de achtergronden doen erg sfeervol aan. Deze kloppen vaak niet met de hoofdsetting en dit leidt tot fraaie, maar psychedelische plaatjes. Oliver Stone heeft hierop erg zijn best gedaan en daarvoor mijn complimenten. Als laatste nog een pluim voor het gebruik van het geniale nummer Shitlist van de chick-band L7!
Het basis-idee achter deze film is overduidelijk geleend van het waargebeurde Bonnie and Clyde, die net als de protagonisten in deze prent al moordend door Amerika trekken. Ook zij wisten de media op slimme wijze te bespelen. In Natural Born Killers ligt hierop meer de nadruk dan bij eerstgenoemde film.
Terecht opgemerkt door Boobema, doet de film dan ook half aan als een aanklacht tegen de media en hun ver reikende invloed. Hierdoor is het karakter van de film niet eenduidig te noemen en verzandt de film regelmatig in een ietwat hoogdravend geheel dat als los zand aan elkaar hangt.
Jammer, daar de effecten en bonte mengeling van visuele stijlen om van te watertanden zijn; Natural Born Killers is een perfect gemonteerd, extravagant stukje nouvelle violence met een cinematografisch sterk experimenteel karakter. De film trekt aan je voorbij als een hallucinante trip door het land der onbegrensde mogelijkheden.
Hoewel Oliver Stone niet verzaakt heeft in dezen, vraag ik me af wat Quentin Tarantino -die het door hem geschreven scenario op kinderlijke wijze ´kwijtraakte´- er als regisseur mee zou hebben gedaan. Hoewel hij $450.000,- kon bijschrijven op zijn rekening voor het script, reageerde Tarantino als een kind dat zijn laatste oortje heeft versnoept: Hij wilde niets te maken hebben met het project en koos voor een story by credit in plaats van de verantwoordelijkheid te nemen voor het script.