Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 1

De verfilming van het laatste verhaal in de reeks werd verdeeld over twee afzonderlijke films. Om het verhaal recht te doen, zeiden de makers. Om een extra duit te verdienen, zeiden veel anderen. Hoe dan ook: Harry Potter and the Deathly Hallows duurt dus geen tweeënhalf uur (of daaromtrent), maar vijf uur. Alsjeblieft.

Met part 1 verlaten we de vertrouwde omgeving van Zweinstein (Hogwarts) en trekken de wijde wereld in. Omdat Voldemort zijn definitieve machtsgreep voorbereidt, probeert men Harry Potter, de beste tovenaarsleerling, in veiligheid te brengen, maar Voldemort komt hem meteen weer op het spoor. In de rest van dit eerste deel, vluchten Harry, Hermione en Ron voortdurend uit voor de krachten van het kwaad, en proberen tegelijkertijd te ontdekken wat de geheimen zijn van de blijkbaar cruciale ‘hallows’. Ook Voldemort is daar natuurlijk naar op zoek.

De eerste delen van de reeks hadden zo nu en dan een griezelig moment, maar waren toch vooral gericht op kinderen. De leeftijdsgrens ‘6’ werd later opgetrokken tot ‘9’, want het werd steeds griezeliger. Op de doos van The Deathly Hallows prijkt de leeftijdsgrens ‘12’, en dat lijkt geen overbodige luxe. Van de oorspronkelijke sprookjesachtige atmosfeer is niets meer over: het eerste deel van de finale is grimmig en angstaanjagend. Zelfs de frisse kleuren zijn verdwenen. The Deathly Hallows baadt in een grijsgrauw licht en de locaties in Schotland en Wales ogen koud en verlaten.

De film voelt soms wat vreemd aan. Er is geen kasteel, geen Dumbledore en geen partijtje zwerkbal. In plaats daarvan krijgen we een ontmoeting met enkele boze geesten in een koffieshop, die veel wegheeft van een shootout uit een wildwestfilm. Een wondermooi uitgevoerd Chinees schimmenspel is het hoogtepunt van de film. De eerste helft van het laatste deel heeft zo zijn momenten, maar je voelt dat men bezig is de pionnen op de juiste plaats te manoeuvreren voor de grote finale. Als Voldemort afdaalt in de tombe van Dumbledore, lijkt de film los te barsten, maar dan is dit eerste deel afgelopen.

8 7 7 5 6.5

- Clash of the Titans (avontuur / fantasy : 6.5)
- John Carter (avontuur / fantasy : 6.5)