Spartacus: Blood and Sand

Meestal spoel ik een film of serie even snel door, voordat ik hem bekijk. Ik stop op een 5-tal plekken en kijk een paar secondes om zo te bepalen of het de moeite waard is. Toen ik Spartacus: Blood and Sand op deze wijze doorspoelde, zag ik alleen maar bloed en tieten. Als doorwinterde doorspoeler weet ik dat je daardoor niet moet verwachten dat de hele film of serie hetzelfde zal zijn als wat je ziet in die paar secondes: Bij een thriller kan het bijvoorbeeld zo zijn dat je tijdens het doorspoelen net de spannende stukken ziet, terwijl er grote saaie intermezzo's tussenin zitten. Maar na het zien van de eerste paar episodes van Spartacus, moest ik het concluderen: In deze serie zit alleen maar bloed en tieten!

Ik druk me natuurlijk erg slecht uit, want "alleen maar bloed en tieten" wekt de suggestie dat het iets slechts is! Ik bedoel te zeggen: Het is Steven S. DeKnight op geniale wijze gelukt om een serie te maken welke alleen maar handelt over bloed en tieten, zonder te vervallen in het toch proberen te injecteren van een of ander loos moraal of ingewikkeld show-off plot. En vergis je niet: De verleiding moet groot zijn voor een regisseur (of creator) om een meesterwerk toch te bevuilen met zoiets als moraal aangezien dit in culturele kringen hoog wordt gewaardeerd, terwijl het gewone volk... alleen maar bloed en tieten wil!

Een ander blijk van kracht van de makers van deze serie is het feit dat ze totaal niet proberen te verdoezelen dat de serie eigenlijk heel cultureel onverantwoord is! Het neemt zichzelf totaal niet serieus! Veel scenes zijn zelfs over the top, vooral als het bloed rijkelijk gaat vloeien in de arena. Iedere gladiator bloedt meer dan een net geslachte volwassen olifant. Decors zijn soms erg artificieel. Tieten, piemels en six-packs leiden de aandacht af van schoonheidsfoutjes hier en daar. Maar dat maakt niet uit, want deze serie doet het belangrijkste erg goed, namelijk vermaken!

Dus waar gaat het over? Spartacus is van oorsprong een Thracian (noordelijk volk) die gevangen wordt genomen door de Romeinen en als kadootje voor het volk moet worden afgeslacht in de arena, door vier soldaten. Hij ziet eruit als Jesus met een six-pack als hij de arena instrompelt. Maar tegen ieders verwachting in, slacht hij op extreem brute wijze alle vier soldaten af. Het is vanaf dan dat het publiek hem de naam Spartacus geeft en hem met een fatsoenlijk kapsel wil terugzien!

Hij blijkt een uitstekende gladiator te zijn, maar zelf wil hij alleen maar herenigd worden met zijn vrouw die tot hoer is gemaakt en naar het Midden-Oosten is gestuurd. Door befaamd te worden in de arena, weet hij druk uit te oefenen om zijn vrouw terug te halen. Maar er zijn ontzettend veel intriges en oneerlijkheden in het huis Batiatus (de gladiator school) waardoor een van de laatste woorden uit de mond van zijn vrouw telkens weer bij hem boven komen drijven: Kill them all!

Nieuwsgierig? Ik raad aan om de serie een kans te geven!

5.5 6.5 6.5 6 8

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobers: