Mesrine: L'instinct de mort

Deze film is het eerste deel van een tweeluik over het leven van de Franse gangster Jacques Mesrine.

Mesrine is de beroemdste Franse gangster van de 20ste eeuw. Hij is vaak vergeleken met John Dillinger, en werd net als de Amerikaanse gangster uitgeroepen tot ‘publieke vijand nummer 1’. Mesrine was gespecialiseerd in bankovervallen en kidnappingen. Hij had een natuurlijke charme en kon zich zeer innemend gedragen, ook tegenover slachtoffers. Hij stond erom bekend dat hij nooit zijn woord brak: als hij noodgedwongen gijzelaars maakte, beloofde hij hen dat hij ze geen haar zou krenken indien ze meewerkten. Hij gaf eveneens interviews aan dag- en weekbladen en was zeer bezorgd om zijn imago. Het grote publiek ging hem door dit alles zien als een rebel, een romantische held. De familieleden van zijn slachtoffers waren het hier (uiteraard) niet mee eens. Mesrine maakte, zijn charme ten spijt, een kleine veertig dodelijke slachtoffers.

Deel 1 begint in Algerije, waar Mesrine kortstondig het vaderland diende. Zoals veel veteranen van de ‘vuile’ Algerijnse oorlog, vindt hij moeilijk zijn draai in de maatschappij en uiteindelijk wordt hij geronseld door een mafiabaas. Na zijn huwelijk, en de geboorte van zijn drie kinderen, tracht hij de misdaad vaarwel te zeggen, maar als hij tijdens een economische crisis zijn baan verliest, keert hij terug naar het milieu. Na een bloedige oorlog in de onderwereld, wijkt hij uit naar Canada. Na een mislukte kidnapping wordt hij opgepakt en in de strengst beveiligde gevangenis van het land gegooid. Hij  ontsnapt toch, maar dan doodt hij twee boswachters, die hem voor een stroper hielden. Mesrine besluit terug te keren naar Frankrijk. En op dit punt eindigt het eerste deel.

L’instinct de mort is in de eerste plaats een actiefilm. Om die reden waren de reacties aanvankelijk verdeeld, veel critici vonden de film ‘te Amerikaans’. In deel 2 zou echter meer aandacht zijn voor de psyche van de gangster. Mesrine wordt in beide delen gespeeld door Vincent Cassel, een van de beste acteurs van het moment, die in alle opzichten een overtuigende rol neerzet. De overige rollen in dit eerste deel vallen een beetje tegen: Depardieu zet de mafioso al te vet neer (letterlijk en figuurlijk) en de Belgische actrice Cécile De France is een serieuze miscast als Mesrine’s criminele vriendin.

Vervolg: Mesrine: L’ennemi public n°1

7.5 7 7 6.5 7

- Dillinger (misdaad / actie : 7)