Nighthawks

Nighthawks was de eerste film van Rutger Hauer in Hollywood. Het was meteen een schot in de roos. Hij speelt een internationale terrorist die tegenover niemand minder dan Sylvester Stallone komt te staan.

Stallone is brigadier Da Silva, een rechercheur in het politiekorps van New York, die er nogal onorthodoxe methodes op na houdt. Hij schiet eerst, en stelt daarna pas vragen. Juist om die reden wordt hij ingedeeld bij een speciale eenheid die een internationale terrorist genaamd Wulfgar moet uitschakelen. Wulfgar heeft diverse aanslagen in Europa gepleegd, en nu gaan er geruchten dat hij in New York wil toeslaan. Da Silva komt hem op het spoor, maar Wulfgar weet na een lange achtervolging te ontsnappen. Uiteindelijk gijzelt de terrorist een aantal VN-leden in een kabelwagentje hoog boven de Hudson rivier. Wulfgar wil de diplomaten alleen vrijlaten in ruil voor de vrijlating van alle terroristen (hij noemt ze vrijheidsstrijders) in Europese gevangenissen …

Nighthawks

Volgens sommige bronnen, werd Nighthawks geregisseerd door Sylvester Stallone, ook al wordt de regie toegeschreven aan Bruce Malmuth. In werkelijkheid regisseerde  Stallone waarschijnlijk slechts één (langere) sequentie, de  achtervolgingsscène in het tunnelcomplex van de metro. De rest van de film  zou dan toch zijn gedraaid door Malmuth, die werd aangetrokken als vervanger van de oorspronkelijke regisseur, Gary Nelson, die weg was gelopen na een conflict met  Stallone. Er waren wel meer conflicten. Zo wilde Stallone per se zijn stunts zelf doen, ook de meest gevaarlijke, en werden er tegen zijn zin in nogal wat scènes verwijderd. Met name het  slot zou langer en bloediger zijn geweest (in de huidige vorm maakt de scène inderdaad een verknipte indruk).

De rol van de terrorist Wulfgar maakte Rutger Hauer meteen beroemd. Zijn aanpak om een schurk te spelen, losjes, niet al te nadrukkelijk, werd als revolutionair ervaren. Hauer heeft later eens toegegeven dat hij de raad van Rijk de Gooier (die in Soldaat van Oranje een collaborateur speelde) had opgevolgd. Een schurk moet je niet zo dreigend mogelijk neerzetten, maar juist iets aardigs meegeven: niets zo angstaanjagend als een vriendelijke sadist. De rol had wel vreemde gevolgen: Hauer had in Nederland een vriendelijk imago opgebouwd, maar zou in Hollywood vooral worden gecast voor schurkenrollen.

Nighthawks

Nighthawks blijft één van Hauers betere films, maar hij heeft een beetje te lijden onder een reeks onwaarschijnlijkheden in het script. Een internationaal gezochte terrorist verbergt zijn wapenarsenaal niet in de kleerkast van een toevallige vriendin, in een koffer die niet eens op slot zit. De gijzeling boven de rivier is echter geweldig spannend uitgevoerd en beide sterren zijn uitstekend op dreef. Het is vooral Hauers film, maar ook Stallone is goed. Sly en Rutger, Rutger en Sly, een leuk stel.

7 7 7.5 6.5 7

- Skyfall (actie / thriller : 8)
- Licence to Kill (actie / thriller : 7.5)