Mission to Mars

In 2020 heeft de mens vergevorderde stappen gezet om Mars te gaan koloniseren. Op de planeet is een team wetenschappers bezig nog meer informatie te verkrijgen. Ze proberen een raar soort berg te analyseren, maar deze berg komt plotseling tot leven. Een soort zandworm, à la Dune, komt uit de berg en vernietigt alles en iedereen behalve één wetenschapper. Op aarde wordt een team ingeschakeld dat deze man moet gaan redden, moet gaan kijken of er sowieso nog overlevenden zijn. Na een `spannende` (en uiterst onrealistische) tocht komen zij aan op Mars.

De achtergebleven wetenschapper blijkt nog in leven te zijn en er zijn zelfs nog mogelijkheden om terug te keren naar aarde. Eerst willen ze echter uitzoeken hoe de plotselinge zandworm en destructie zijn ontstaan. Na wat gegoochel met DNA ontdekken ze een groot stenen gezicht. In dit gezicht blijken de overblijfselen te zijn van een oude beschaving die ooit op Mars leefde. Deze aliens hebben niet alleen Mars ooit gekoloniseerd maar zelfs leven geschonken aan de mensheid.

Wellicht denk je na dit verhaal dat dit een aardige film kan zijn, maar die illusie zal ik maar snel doorbreken. Deze film is ronduit slecht. Het eerste deel, waarin naar Mars wordt toegereisd, is slaapverwekkend en vervelend. De gebeurtenissen onderweg zijn niet boeiend en ook nog eens uitermate onrealistisch. Om het nog maar niet te hebben over de booberigheid van de crew. De ontdekking en onderzoeking van het stenen gezicht zijn interessanter, maar ook deze worden gekenmerkt door totale ongeloofwaardigheid en daarnaast belabberde special effects. Gedurende de gehele film zijn de acteerprestaties trouwens ook beneden de maat. En de muziek is ook echt te erg voor woorden. Hoe kan de regisseur van het geniale Scarface zo`n wanproduct maken?

4 3 6 4 3

- Close Encounters of the Third Kind (science fiction / drama : 7)
- Chronicle (science fiction / drama : 6.5)