Kenau

Kenau vertelt het verhaal van Kenau Hasselaer, de vrouw die volgens de legende een heldhaftige rol speelde tijdens het Beleg van Haarlem, één van de beruchtste episodes uit de Tachtigjarige Oorlog (1568 -1648).

1572. De Noordelijke Nederlanden zijn in opstand gekomen tegen de katholieke koning van Hispanje Philips II. Om het verzet te breken, wordt de gevreesde Hertog Alva naar het noorden gestuurd en begin december staat het Spaanse leger voor de stadspoorten van Haarlem. Binnen de stadswallen heerst verdeeldheid: de katholieken willen een verdrag sluiten met de Spanjaarden, de protestanten willen de Orangisten (van Willem van Oranje) steunen in het verzet. Uiteindelijk neemt iedereen - mannen, vrouwen en kinderen - deel aan de verdediging van de stad. Onder de bezielende leiding van Kenau Hasselaer houden de Haarlemmers zeven maanden stand tegen het machtigste leger van Europa.

Rond het historische personage van Kenau Hasselaer zijn diverse legendes verweven, maar haar precieze rol tijdens het conflict is nooit helemaal opgehelderd. De Spanjaarden hadden gerekend op een snelle overwinning, maar worden verrast door de strenge Hollandse winter: terwijl de belegeraars bijna doodvriezen in hun legertenten, krijgen de Haarlemmers de tijd om hun stadswallen en stadspoorten te versterken. Volgens sommige bronnen zou Hasselaer zich juist hierbij hebben onderscheiden.

Kenau werd grotendeels opgenomen in Hongarije, waar een reusachtige set werd gebouwd om het 16de eeuwse Haarlem te verbeelden. De set is prachtig maar om de film een grootschalig aanzien te geven, is veelvuldig gebruikt gemaakt van CGI en de digitale effecten zijn nogal onhandig geïntegreerd in het filmmateriaal. Het is duidelijk dat veel acteurs nooit eerder een zwaard hebben vastgehouden, maar één actiescène, een aanval op het ijs, is spannend en verrassend. Er is verder een leuke scène met de Haarlemse vrouwen die zich naakt op de stadswallen vertonen om de Spanjaarden af te leiden, terwijl Kenau Hasselaer elders een sabotage-actie uitvoert. ..

Kenau is verre van perfect maar ik vond de film beter dan het nogal opgeblazen Michiel de Ruyter.

6 7 7 6 6.5

- Pohwasogeuro (71 Into the Fire) (oorlog / drama : 7.5)