The Call

911 is, zoals iedereen wel zal weten, het nationale alarmnummer in de VS. Halle Berry is een operator in een alarmcentrale in LosAngeles die op een dag een fatale fout begaat: Een jonge vrouw die in haar eigen huis wordt belaagd door een seriemoordenaar komt daardoor om het leven. Berry voelt zich niet meer in staat om oproepen te verwerken en krijgt binnen de centrale een andere job, maar zes maanden later doet zich een kans voor op eerherstel. Er loopt een noodoproep binnen van een jonge vrouw die door een seriemoordenaar is gekidnapt, en omdat de operator onervaren is en zich geen raad weet, neemt Berry haar taak over ...

The Call is een goedkoop gemaakte thriller die verrassend uitgroeide tot een bioscoophit. Hoofdrolspeelster Halle Berry had jarenlang geen succes meer gekend en er was geen geld voor een uitgebreide reclamecampagne. Het scenario is een combinatie van The Silence on the Lambs en Speed: het slachtoffer zit opgesloten in de kofferbak van een rijdende auto en neemt contact op met de 911 centrale via een gsm die de moordenaar over het hoofd heeft gezien. De zoektocht is letterlijk een race tegen de klok

De film is niet origineel maar de combinatie werkt en de vertelling krijgt nog meer vaart doordat het scenario voortdurend heen en weer schiet tussen de centrale en de rijdende auto. Ook de korte speelduur van 84 minuten is een voordeel: de film zo snel voorbij dat je geen tijd krijgt om na te denken over de onwaarschijnlijkheden in het scenario. Halle Berry is nog altijd geen grote actrice maar heeft zich blijkbaar goed voorbereid op haar rol als operator: ze lijkt talent te hebben voor dit hectische beroep. Abegail Breslin en Michael Eklund zijn voortreffelijk als het slachtoffer in de kofferbak en de krankzinnige moordenaar.

The Call kijkt lekker weg, maar als zo vaak bij dit soort films, is het slot er een beetje te veel aan. Eerst krijgt de seriemoordenaar een nogal vergezochte motivatie toegewezen (iets over een zusje met leukemie) en de idiote slotscène is blijkbaar bedoeld om de kijker plaatsvervangende genoegdoening te schenken.

De film is beschikbaar op You Tube. De beeldkwaliteit is aanvaardbaar maar er zijn wat problemen met de synchroniteit van beeld en geluid:

7 7 7.5 6 7

- La Femme Infidèle (The Unfaithful Wife) (thriller / drama : 8)