Sette Dollari sul Rosso (Seven Dollars on the Red)

Johnny Ashley ontdekt bij thuiskomst dat een groep onbekenden zijn huis heeft overvallen: Zijn Indiaanse vrouw is vermoord en zijn zevenjarig zoontje Jerry ontvoerd. Ashley zweert dat hij de schuldigen zal opsporen en naar de verdoemenis jagen. Uiteindelijk duurt de zoektocht vijftien jaar en als Ashley eindelijk tegenover de man komt staan die zijn leven heeft verwoest, ontdekt hij ook dat zijn eigen zoon zich heeft zich ontwikkeld tot een meedogenloze bandiet ...

Seven Dollars on the Red wordt een essentiële spaghetti western uit de begintijd van het genre genoemd. De stijl van de film is nog door Hollywood beïnvloed (de sheriff is een vriendelijke man, het westernstadje ziet er schoon en aanlokkelijk uit), maar het scenario wordt gekenmerkt door de wraakdrift die zo kenmerkend is voor de Italiaanse western. Johnny Ashley zweert op een gegeven moment dat hij iedere outlaw zal opjagen en afknallen: hij weet niet wie zijn vrouw heeft vermoord en hij wil geen enkel risico nemen !

Essentieel wil niet zeggen dat de film prefect is. Afgezien van de finale is dit een doorsnee spaghetti western, niet slecht, maar ook niet groots. Er is volop actie, maar we hebben nooit het gevoel dat de zoektocht vijftien jaar in beslag neemt: Jerry is plots een volwassen man geworde, maar bij zijn vader zijn een paar grijze haren aan de slapen de enige tekenen van veroudering. De film dankt zijn semi-klassieke status aan het slot, waarin vader en zoon tegenover elkaar komen te staan. Zoals in een horrorfilm gaan de hemelsluizen tijdens de finale open en slaat de striemende regen neer op de beide kemphanen. Horror, melodrama en wildwest gevangen in één sequentie: dat is de Italiaanse genrecinema op zijn best.

De titel, sette dollari sul rosso, verwijst naar de zeven dollars die de bandiet El Chacal op de rode jurk van mevrouw Ashley gooit nadat hij haar heeft neergeschoten: zij was een Indiaanse en met de zeven dollars, kan Ashley volgens hem een nieuwe sqauw kopen.

Review on Spaghetti western database:

7 6 6.5 6 6.5

- The man who shot Liberty Valence (western / drama : 8)