Help de Dokter Verzuipt!

Een verfilming van de gelijknamige roman van de Brabantse schrijver Toon Kortooms. De titel verwijst naar de openingsscène: op weg naar een spoedgeval vliegt de plaatselijke huisarts, dokter Angelino, met zijn auto uit de bocht en komt terecht in het kanaal; het incident wordt gade geslagen door een zigeunerjongen, die ogenblikkelijk zijn familieleden waarschuwt:

Help, de dokter verzuipt!

De dokter heeft ook andere problemen, zo is hij verliefd op de nieuwe schooljuffouw, Irene Mulder, maar durft hij haar niet aan te spreken. Ook de aannemer Van Tienen is verliefd, en wel van de charmante zigeunerin Katja. Mevrouw de Barones daarentegen voelt zich verwaarloosd door haar echtgenoot, die al jarenlang niet meer naar haar heeft omgekeken (maar wel een oogje waagt aan de vrouwen uit het dorp).

Help, de dokter verzuipt valt op door een wat vreemde casting: naast ervaren toneelacteurs als Jules Croiset en Ward de Ravet werd een beroep gedaan op de komiek Piet Bambergen (de helft van het duo De Mounties)  en de indertijd zeer bekende TV-persoonlijkheid Martine Bijl. De zigeuners worden gespeeld door de Zonen van Tita Mirando, een zigeunerorkest genoemd naar de oprichter Tita ‘Vader’ Mirando; de mooie Katja wordt echter gespeeld door het seksidool Willeke van Ammelrooy. Terwijl het theatrale acteerwerk van Croiset en De Ravet het niet zo goed deed op het grote doek, bleek met name Bambergen een openbaring.

De humor van de film is vaak oubollig en het scenario van Felix Thijssen is zwak, met diverse verhaallijnen die niet worden afgemaakt. De montage is verder erg brokkelig, maar het camerawerk van de Zweed Jörgen Persson is fraai en de opgewekte muziek van Rogier van Otterloo zorgt voor een aangenaam sfeertje. Ook zijn er sterke afzonderlijke momenten. Bambergen heeft een hilarische scène als hij de sterkte van een brug (gebouwd door zijn grootvader) wil testen en Van Ammelrooy heeft een opmerkelijke naaktscène, die bij vertoningen op TV vaak werd verwijderd.

De film (inclusief de naaktscène) kan worden bekeken op You Tube:

6 6.5 7 6 6.5

- Annie Hall (humor / drama : 8.5)