Firefly

In de verre toekomst is de mensheid doorheen het heelal verspreid en er is een multiraciale samenleving ontstaan. De Alliance beheerst deze nieuwe wereldorde, maar aan de randen van het univerum houden diverse vrijbuiters zich bezig met diverse duistere zaakjes. Zo ook het ruimteschip Serenity (type Firefly) van kapitein Mal en zijn crew. Wanneer zij een dokter en zijn zus aan boord nemen als reizigers, blijkt de Alliance plotseling zeer geïnteresseerd in de Serenity en zijn bemanning. Negen man sterk probeert men te overleven op de randen van de kosmische maatschappij.

Firefly is een spacewestern met ingrediënten uit de komedie, drama en actie. Een mooi allegaartje van diverse invloeden dus. Hierin zit hem direct de kracht van deze serie. Vooral de combinatie van scifi en western werkt zeer goed en wordt door de gehele serie doorgevoerd. Zo vindt de muziek veelal inspiratie in het woestijngenre en geldt dat ook voor de aankleding van de meeste planeten. Anderzijds vliegen er de meest imposante ruimteschepen rond. Nergens voelt de combinatie van genres echter geforceerd aan.

De cast bestaat uit negen hoofdpersonen die allemaal hun eigen unieke karaktertrekjes hebben. Het is heel aardig dat er vaak stereotypes worden gepresenteerd, maar dat de karakters vaak een diepere laag hebben die dit ontstijgt. Het duurt dan ook niet lang voordat je alle negen erg goed leert kennen en bovendien gaat houden van hun vreemde gedrag. Het is moeilijk om een favoriet aan te wijzen, maar ik kan met niet voorstellen dat iemand geen instant fan wordt van kapitein Mal.

Firefly kent slechts veertien afleveringen, waarna de serie reeds werd gecanceld. Het voelt daardoor alsof de serie niet af is. De afleveringen zijn in principe allemaal stand alone, maar verliezen het grote verhaal niet uit het oog. Zo wordt de verhaallijn van dokter Simon en zijn zus langzaamaan verder ingevuld. Toch lukt het vanwege de annulering niet dit volledig uit te werken.

Firefly heeft een gigantische fanbase weten op te bouwen, welke veel verder gaat dan bij andere televisieshows of films. Deze zogenaamde Browncoats zamelen geld in (de teller staat al op een aantal honderdduizend dollar) om een vervolg te geven aan hun favoriete show. In 2005 is er wel reeds een speelfilm verschenen (Serenity), die een vervolg is op de serie. Toch wacht men op smart op een daadwerkelijk vervolg op de serie die ook op IMDB tot een van de beste ooit wordt gerekend. Bij dat verlangen kan ik me enkel en alleen aansluiten, want Firefly is de beste, leukste en grappigste sciencefiction-serie die ik ooit gezien heb.

7 8 10 8 8.5

- Dead Set (serie / horror : 6)
- De Deal (serie / thriller : 6)