Ofelas

Noorse titel: Veiviseren, Engelse titel: Pathfinder

Ofelas is een Noorse actiefilm die zich afspeelt in Lapland, in het uiterste noorden van Finland, rond het jaar  1000 na Christus. De taal die wordt gesproken is Sami, de oorspronkelijke taal van de Lappen. De film werd genomineerd voor de Oscar van beste anderstalige film. In 2007 verscheen er een zogenaamde ‘remake’,  maar die had amper nog iets met deze film te maken.

Het verhaal  is gebaseerd op een oude Lapse legende. Aigin is een jonge krijger die moet toezien hoe zijn gezin wordt afgeslacht door Chudes, een rondtrekkend volk. Hij vlucht naar een andere gemeenschap om hen te waarschuwen voor het gevaar. De vrouwen, kinderen en ouderen van deze gemeenschap vluchten de bergen in, de krijgers blijven samen met Aigin achter. Zij zijn geen partij voor de Chudes en worden allen afgeslacht, met uitzondering van Aigin. Hij wordt gedwongen de Chudes naar de vluchters te leiden. In een abembenemende finale, tegen een bevroren bergwand, weet Aigin de wrede krijgers via een list te verslaan.

Ofelas

Ofelas werd gedraaid onder extreme omstandigheden. De temperaturen zakten op sommige dagen tot -47 °C. De meeste acteurs waren Lappen, en gewend aan de omstandigheden, maar sommige technici en stuntlieden namen halverwege ontslag. De overweldigende landschappenen en de vreemde klank van het Sami maken Ofelas tot een ongewone filmervaring. Er zijn vage gelijkenissen met spaghettiwesterns en een film als Conan the Barbarian, toch voelt het allemaal anders aan. De moeilijke omstandigheden laten zich soms gelden: men kampt duideliijk met personeelstekort (dorpen tellen niet meer dan een tiental inwoners) en omdat de acteurs zo zwaar zijn ingepakt, en vaak door metersdikke sneeuw moeten zien te ploegen, ogen sommige scènes wat moeizaam. De actie heeft wel de juiste grimmigheid en bloederigheid.

Zorg dat je een degelijk ondertitelde versie te pakken krijgt, want aan dat Sami valt geen touw vast te knopen.

7 6.5 7.5 7.5 7

- Gli Ultimi giorni di Pompei (avontuur / actie : 6.5)