Ip Man

Als een martial arts productie via het normale DVD-circuit wordt verspreid, heeft  dat vaak iets te maken met Bruce Lee. Bijna veertig jaar na zijn dood is de naam Lee nog altijd een product dat verkoopt. In Ip Man is Bruce Lee niet te zien, toch staat zijn naam op de cover: de film is namelijk een biopic over Lee’s leermeester, Yip Kai Man, oftewel Ip man, de uitvinder van Wing Chung, de vechtstijl die ook Bruce Lee beoefende.

Ip Man

Het verhaal van de film start in 1930. Ip man is een inwoners van de stad Foshan, in het zuiden van China, bekend als het historische centrum van Kung Fu. Om die reden wordt het hoofdplein van de stad omzoomd door sportscholen, waarvan de leerlingen op zonnige dagen hun kunnen op het plein tentoon spreiden. Ip Man houdt niet van aandacht, hij leidt een teruggetrokken bestaan in zijn villa (hij is duidelijk van goede komaf, over zulke details wordt in de film niet uitgeweid) en weigert leerlingen aan te nemen. Hij heeft een speciale versie van Kung Fu ontwikkeld, genaamd Wing Chung, oftewel Eeuwige Lente. De stijl is ontdaan van iedere vorm van show, en is geheel toegespitst op close combat: korte, snelle bewegingen, defensief en offensief, dicht tegen het lichaam.

Dan maakt de film een sprongetje naar 1937. China wordt na een onbenullig conflict aangevallen door Japan en door het Keizerlijke leger onder de voet gelopen. Ip Man wordt met zijn familie uit zijn huis gezet en moet uiteindelijk gaan werken in de mijnen. In de mijnen worden ook Chinezen geronseld die hun krachten durven te meten met Japanners die aan karate doen. De premie voor een gewonnen gevecht is een zak rijst. Ip man weigert aanvankelijk deel te nemen aan de gevechten, maar dan wordt een vriend van hem door de Japanners gedood. Om zijn landgenoten weerbaar te maken, begint Ip man lessen Wing Chun te geven, en uiteindelijk gaat hij ook in op de uitnodigingen om een gevecht aan te gaan met de Japanse vechtmeesters.

Ip Man

De kritieken voor Ip man waren zowel in het thuisland China als in het Westen laaiend enthousiast, en de film werd vrijwel onmiddellijk als een moderne klassieker bestempeld. Deel 2 is al in première gegaan en deel 3 staat op stapel. Waarschijnlijk behoort Ip man inderdaad tot het beste wat het genre sinds de tijd van Bruce Lee heeft voortgebracht. De actiescènes (geregisseerd door de befaamde choreograaf en stuntcoördinator Sammy Hung) zijn van een zeldzame intensiteit. Het productieontwerp is oogverblindend: omdat Foshan geheel is gemoderniseerd, werd de oude stad nagebouwd in een buitenwijk van Shanghai. Het acteerwerk is sterk voor een film in dit genre, met een glansrol voor Donnie Yen in de titelrol.

Ip man is verplichte kost voor liefhebbers, maar ook mensen die normaal niet van Kung Fu en dat soort zaken houden, zullen aan de film plezier beleven. Men moet de soms wat kneuterige dialogen over het belang van de krijgskunsten wel voor lief nemen. Ook het feit dat de Japanners als de incarnatie van het Grote Kwaad worden afgeschilderd, zal mensen die niet vertrouwd zijn met dit soort producties tegen de borst stuiten. Voor het overige valt er op de film niet veel af te dingen, of het zou het slotgevecht tussen Ip man en de Japanse generaal Miura moeten zijn, dat valt namelijk een beetje tegen.

Ip man wordt hierbij warm aanbevolen.

7.5 7 7.5 7 7.5

- Jing wu men (Fist of Fury) (martial arts : 7)